Analýza uměleckého textu – fráze

Při ústní zkoušce z ČJL se musejí maturanti vyjadřovat na odborné úrovni. Pro žáky s OMJ je ale často náročné zformulovat celé věty, v nichž by „prodali“ veškeré nabyté vědomosti. Nechceme, aby se vyjadřovali heslovitě, např. „poezie“, „hlavní postava“, „realismus“.

Následující materiál poskytuje (nejen) žákům s OMJ návodné otázky a nabídku frází a vět, které mohou při přípravě k ústnímu projevu využít. Jak?

  • Celý materiál mají k dispozici při přípravě během nácviku reálné situace ústního zkoušení z konkrétního díla.
  • Na základě materiálu s frázemi sepíšou do slohové podoby konkrétní dílo (procvičují si tak i psaný projev).
  • Žáci do skupin dostanou vždy jednu z tabulek, která bude prázdná. Jejich úkolem je společně fráze vymyslet a na závěr ostatním představit. Mohou pro to využít i konkrétní dílo.

Zadání i kritéria hodnocení ústní zkoušky z ČJL jsou od roku 2020 zcela v rukou samotných škol, tedy se nemusí striktně držet předchozích kritérií nastavených centrálně. Uvedený materiál nicméně centrální hodnoticí kritéria pro zobecnění situace zkoušky využívá.