Cestování a literatura (cestopis, líčení)

Obsahový cíl:
– Žák se seznámí s dějem a úryvkem z knihy „Jonathan Swift: Gulliverovy cesty“.
– Žák určí typ vypravěče, který se objevuje v díle.
– Žák skládá za sebou děj knihy.
– Žák se seznámí s literárním žánrem „cestopis“, a to na úryvku z díla: „J. Hanzelka a M. Zikmund: S československou vlajkou na Kilimandžáro“
– Žák pochopí strukturu líčení, sám krátké a jednoduché líčení napíše.

Jazykový cíl:
– Žák doplňuje slovní zásobu, diskutuje.
– Žák předvídá děj textu, na základě porozumění textu odpovídá na otázky.
– Žák třídí do myšlenkové mapy fráze z textu.
– Žák transformuje výpověď vypravěče do jiné formy.
– Žák doplňuje slova a fráze do textu.
– Žák hledá v textu pasáže, které vyjadřují pocity vypravěče.
– Žák vymýšlí přídavná jména, formuluje vlastní myšlenky.
– Žák převádí přídavná jména rodu mužského na ženský rod a na příslovce.
– Žák popisuje obrázek vlastními slovy.
– Žák spojuje části vět a nakonec píše vlastní líčení.

Slovní zásoba:
cestování, Gulliver, loď, bouřka, skála, člun, veslovat, obr, liliput, klavír, prales, potok, vrchol hory, tráva, světlo, Indie, břeh, vypravěč, cestopis, zážitky, pocity, louka, autor, literární žánr, líčení, mrak, ulice, léto, les, přídavná jména a odvozená příslovce (krásný, klidný, kouzelná osamělý, svěží, sladký, pohodlný, nepříjemný, hezký, vtipný, tichý, hlasitý, příjemný, děsivý, strašidelný, úžasný), popis, detail, slunce, hory, vítr, pohled, řeka, panenka, jeskyně

Jazykové prostředky:
bydlí v…, se dostal do…, se vrátil.., se potopila…, odjel…, se zachránilo…, veslovali…, slyšel…, převrátil…, usnul, uviděli, nechali, doplaval, rozbila se, zastihla, se plavil, spal, chtěl vstát, skončila, cítil se…, …se pohybují…, …se kroutí…, …se schovává…, vane…, voní jako…, působí…, cítím se…, …se tyčí…, jako by se ani nepohnulo…, zní to jako…, cítím vůni…, cítím se tu/tady jako…,láká k…, je tak…,že…; …popisuje…, zaznamenává…, je to…, vidím…, slyším…, cítím…, …je…, …leží…, …svítí…, …voní…, vypadá jako…, připomíná mi…, je mi…, cítím se…, mám…náladu…, jsem…, těším se,až budu…; myslím na to,že…, už se nemůžu dočkat, až…