Ekosystémy a literatura

Obsahový cíl:
– Žák uvede společné a rozdílné rysy čápa a lišky.
– Žák se seznámí se dvěma bajkami (Liška a čáp, Liška a vrána).
– Žák se seznámí s žánrem bajka, dokáže jeho rysy nalézt v konkrétní bajce.
– Žák hledá vysvětlení některých přísloví/ponaučení.
– Žák řadí text bajky chronologicky za sebou.
– Žák vypráví spolužákovi další bajku.
– Žák si osvojí vybranou slovní zásobu potřebnou pro charakteristiku osoby.
– Žák charakterizuje vybranou osobu.

Jazykový cíl:
– Žák rozděluje rysy čápa a lišky podle toho, co mají společné a co rozdílné.
– Žák dle obrázku odhaduje obsah textu.
– Žák si doplňuje slovní zásobu k tématu.
– Na základě porozumění textu žák odpovídá na otázky.
– Žák přiřazuje vlastnosti lidí ke zvířatům.
– Žák doplňuje do vět slova.
– Žák odhaduje ponaučení plynoucí z bajky dle jejího názvu.
– Žák řadí text bajky chronologicky za sebou.
– Žák s pomocí charakterizuje vybranou osobu.

Slovní zásoba:
Liška, čáp, vrána, bajka, oplatit, zahanbený, úzké hrdlo, mělký talíř, miska, hrneček, sklenička, polévka, lidské vlastnosti, ponaučení, alegorie, hebký, lichotit, oblíbený, beránek, jehně, želva, lev, myš, včela, sova, ovce, blecha, pes, osel, šnek

Jazykové struktury:
Je to zvíře/obratlovec/savec/pták, má zobák/peří/křídla/čumák/ocas/4 nebo 2 dlouhé nohy/srst/velké uši, uši nemá vidět, je černobílý/rezavá, umí běhat/létat, hnízdí na komínech a na stromech, žije v lese/noře, neumí mluvit, je pyšný/ hloupý/ silný/ mazaný/ chytrý/ věrný/ pomalý/ tichý/ moudrý/ pilný jako…, je zlý/ mazaný/ nafoukaný/ silný/ rychlý/ pyšný/ pomalý/ hodný, mít prospěch z…