Jim Cummins, profesor na Ontarijském institutu pro studium pedagogiky na univerzitě v Torontu, kde pracuje na vývoji jazyka a rozvoji gramotnosti studentů angličtiny jako dalšího jazyka, byl v říjnu 2020 hostem online konference META. K samotnému příspěvku napsal také inspirativní článek „Vzdělávání vícejazyčných děti“, který Vám přinášíme v českém překladu.
V článku se dozvíte:
- kdo jsou vícejazyčné děti a proč je tak nazýváme,
- jak konkrétně mohou školy a jednotliví učitelé podporovat vícejazyčné děti,
- jak může konkrétně vypadat podpora metodou „scaffolding“,
- jak rozvíjet akademický jazyk průřezově všemi předměty
- nebo jak využívat vícejazyčnosti žáků ve výuce.
V článku „Existuje-li to, je to možné: vznik vícejazyčných vzdělávacích iniciativ v kanadském prostředí“ přináší Jim Cummins souhrn projektů podporujících vícejazyčnost, které v Kanadě probíhaly v uplynulých desetiletích. Popisy jednotlivých projektů obsahují mnoho inspirativních příkladů realizace, odkazy na autentickou tvorbu vícejazyčných dětí a jejich tříd, vzniklé webové stránky jednotlivých projektů nebo zajímavá videa z projektů.
Všechny tyto příklady kanadské praxe potvrzují, že mateřské jazyky vícejazyčných žáků je možné produktivně zapojit do výuky. A to nejen v každodenní výuce ve třídě a škole, ale také při různých setkáních, při nichž se aktivně zapojují rodiče, další rodinní příslušníci nebo dobrovolníci či absolventi školy. Zkuste některou z nabízených z aktivit se svými žáky.