Jazyková diagnostika pro děti v MŠ a nečtenáře

Materiál jazykové diagnostiky vznikl na základě potřeby zjistit jazykovou znalost dětí v mateřské škole. Hodí se především k vyhodnocování jazykové úrovně u začátečníků a mírně pokročilých dětí, zkoumá aktivní a pasivní slovní zásobu a nejdůležitější gramatické jevy. Největšího přínosu tohoto nástroje docílíte, když diagnostiku provedete v průběhu roku opakovaně (např. po skončení adaptačního období a na konci školního roku). Tím shromáždíte informace o vývoji za časové období, ve kterém dítě pravidelně mateřskou školu navštěvuje.

Stáhněte si jazykovou diagnostiku včetně záznamových archů.

S dítětem budeme pracovat individuálně, proto je dobré najít si v mateřské škole vhodný prostor a vyhradit si na jazykovou diagnostiku dostatek času. Celá diagnostika by vám neměla zabrat více než 30 minut. Doporučujeme pořídit si z jazykové diagnostiky zvukový záznam. Na rozbor tak budete mít dostatek času a také můžete jednotlivé nahrávky s odstupem času porovnat. Zapisování odpovědí do záznamových archů narušuje přímý kontakt s dítětem.

Než se pustíte do práce

    • materiál je potřeba si předem připravit – doporučujeme vytisknout nástroj jednostranně, užitečné je rozdělit jej předem na 4 části
    • připravte si diktafon nebo telefon pro pořízení zvukového záznamu
    • potřebovat budete ještě papír a pastelky

Jak diagnostika probíhá

V úvodu se s dítětem pozdravíme a ptáme se ho na jednoduché otázky, po tomto krátkém rozhovoru si připravíme obrázek Hřiště a Třídy se záznamovým archem.

V záznamovém archu naleznete otázky, které dětem pokládat, další sloupce slouží k zápisu odpovědi a k jejich rozboru. Je vhodné pozorovat neverbální komunikaci dítěte, protože se může se stát, že dítě rozumí, ale nedokáže zformulovat odpověď, případně odpoví ve svém rodném jazyce. Pokud má dítě pouze pasivní slovní zásobu, můžete využít záznamový arch B.

Ve druhé části diagnostiky zjišťujeme, zda si dítě osvojilo přídavná jména – tato část je určena dětem, které už jsou jazykově pokročilejší. Zjišťujeme, zda dítě používá rodovou shodu podstatného a přídavného jména (veselý kluk, smutná holka).

Ve třetí a čtvrté části dáváme dětem pokyny: nejprve s dítětem zkoušíme malovací nebo vybarvovací „diktát“. Nakonec testujeme porozumění pokynům pro vykonání určité činnosti (dřep, skok, přines mi…), zjišťujeme znalost sloves a částí těla.

Můžete se podívat na metodické video, které vás provede jazykovou diagnostikou krok za krokem.

Výstupy

a. Dítě rozumí, odpovídá gramaticky správně

Když dítě zvládne bez problému, nebo jen s drobnými chybami celou jazykovou diagnostiku, není třeba přistupovat k žádným razantnějším zásahům do běžné výuky. Můžete podchycovat i drobné odchylky od správné gramatiky a výslovnosti a pracovat na nich. V případě nesprávné výslovnosti určitých hlásek je možné doporučit kontaktovat logopeda.

b. Dítě rozumí, odpovídá gramaticky nesprávně

Když vidíte, že Vám dítě rozumí, ale mluví gramaticky nesprávně, je na místě poskytnout dítěti cílenou jazykovou podporu. Aktivity v řízené činnosti při práci s celou třídou můžete upravit s ohledem na potřeby vícejazyčného dítěte. Příklady, jak se dá běžná řízená činnost přizpůsobit dětem s odlišným mateřským jazykem, naleznete v naší publikaci Nápadníček. Dále je také vhodné s dítětem pracovat individuálně nebo v kroužku češtiny. V něm můžete procvičovat nejen slovní zásobu, ale také nejdůležitější gramatické jevy.

c. Dítě rozumí, nemluví

V případě, že při jazykové diagnostice používáte pouze záznamové archy typu B, který je určen pro zjišťování pasivní slovní zásoby, je vhodné rodičům dítěte doporučit návštěvu PPP. Tam může dítě s odlišným mateřským jazykem získat podpůrná opatření, v rámci kterých lze mimo jiné financovat hodiny češtiny jako druhého jazyka (v kurzu nebo individuálně).

d. Dítě nerozumí, nemluví

Když dítě nereaguje na žádnou část jazykové diagnostiky, je nutné kontaktovat PPP, aby se vyloučil závažnější problém s řečí. Na místě je intenzivní jazyková podpora.

Po dvou až třech měsících jazykové podpory je možné dítě znovu diagnostikovat, abychom mohli zaznamenat pokrok, případně upravit jazykovou podporu tak, aby vyhovovala potřebám dítěte.

Stáhněte si jazykovou diagnostiku včetně záznamových archů.