Dle novelizované vyhlášky s účinností od 1.9.2024 určené školy poskytují jazykovou přípravu žákům cizincům, kteří se vzdělávají ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení na území ČR po dobu nejvýše 36 měsíců před podáním žádosti. Celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 100 hodin a nejvíce 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
Obsah článku
Co je jazyková příprava (JP)?
- Bezplatná jazyková příprava (JP) k začlenění do středního vzdělávání.
- Zahrnuje především výuku češtiny jako druhého jazyka přizpůsobenou potřebám žáků cizinců, kteří se vzdělávají na SŠ.
- Dále zahrnuje základy příslušného odborného jazyka používaného v daném oboru střední školy.
- Realizuje ji škola určená k poskytování jazykové přípravy, a to pro žáky vlastní, i z jiných škol v kraji.
Kdo může být zařazen do skupiny JP?
- Žáci s cizí státní příslušností (cizinci), kteří podají žádost o zařazení do skupiny pro JP (zletilí žáci podávají vlastní, nezletilí prostřednictvím zákonného zástupce).
- Podmínkou je, aby se před podáním žádosti o zařazení do JP vzdělávali na škole v ČR nejvýše 36 měsíců. Prohlášení o splnění této podmínky podává spolu s žádostí.
- Ředitel určené školy může na základě vlastního posouzení zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky (kteří nesplňují podmínku předchozího bodu), a to i do vyššího počtu než 15 žáků, pokud to není na újmu kvality výuky.
Jak by měla vypadat žádost?
Standardizovaný závazný formulář není stanoven, žádost by však měla obsahovat: jméno a příjmení žáka, datum narození žáka, bydliště v ČR, název školy, kterou žák navštěvuje, obor vzdělání, ročník studia, kontakt na žáka v ČR (telefon, e-mail), kontakt na zákonného zástupce v ČR (telefon, e-mail), přibližná znalost českého jazyka nepovinně (úplný začátečník, začátečník, mírně pokročilý, potřeba odborné slovní zásoby), podpis zákonného zástupce / zletilého žáka.
VZOR žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu na SŠ v češtině a ukrajinštině najdete na stránkách NPI ČR.
JAK BUDOU SKUPINY PRO JP ZORGANIZOVÁNY?
- Nejmenší počet žáků s nárokem na JP, aby mohla skupina vzniknout, je 5. Maximálně může skupinu navštěvovat 15 žáků s nárokem na JP. Pokud je těchto žáků více než 15, může na škole vzniknout další skupina pro JP.
- Celková délka JP žáka je minimálně 100 hodin a maximálně 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
- Délku JP určí ředitel určené školy na základě doporučení ředitele žákovy školy a podle znalostí žáka ověřených před zahájením jazykové přípravy.
- Délku JP lze v odůvodněných případech opakovaně prodloužit až do nejvyšší celkové délky jazykové přípravy 400 hodin.
- JP probíhá přednostně v žákově škole mimo dobu vyučování.
- Žák může být uvolněn z vyučování vlastní školy maximálně 3 hodiny týdně, pokud se výuka překrývá s JP.
- JP probíhá jak osobním způsobem, tak distančním synchronním způsobem, pokud nemohou být všichni žáci ve skupině osobně přítomni (např. z důvodu přejezdu).
CO ZAJIŠŤUJE KRAJSKÝ ÚŘAD?
- Vytváří, zveřejňuje, průběžně aktualizuje seznam určených škol.
- Musí na seznam určených škol zařadit odpovídající množství škol, aby bylo možné JP žákům cizincům zajistit. Čili aktivně zjišťuje počty těchto žáků na středních školách v kraji.
- Musí na seznam určených škol vždy zařadit alespoň jednu školu v kraji. Zpravidla je to taková, a) v níž je podíl žáků cizinců z celkového počtu žáků školy k 31. březnu bezprostředně předcházejícího školního roku alespoň 5 %, nebo b) v níž je alespoň 5 žáků s cizí státní příslušností, kteří se ve škole v ČR vzdělávají nejvýše 36 měsíců před podáním žádosti.
- Ve správním obvodu kraje musí být umožněn vznik alespoň 1 skupiny, byť by nesplňovala podmínku minimálního počtu 5 žáků.
- Poskytuje školám určeným k JP finanční prostředky z rezervy dle stanovených pravidel.
SEZNAM URČENÝCH STŘEDNÍCH | ŠKOL V KRAJÍCH | |
---|---|---|
Hlavní město Praha | Liberecký kraj | Středočeský kraj |
Jihočeský kraj | Moravskoslezský kraj | Ústecký kraj |
Jihomoravský kraj | Olomoucký kraj (v dokumentu společně se ZŠ) |
Vysočina |
Karlovarský kraj | Pardubický kraj | Zlínský kraj |
Královehradecký kraj | Plzeňský kraj |
Seznam všech určených středních škol je k nalezení také na stránkách NPI.
CO ZAJIŠŤUJE ŘEDITEL URČENÉ ŠKOLY?
- Jednu nebo více skupin pro jazykovou přípravu (JP).
- Zařadí žáka do skupiny pro JP nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
- Pokud zařazení není možné, bezodkladně informuje krajský úřad, který zajistí JP žáka v jiné škole.
- Může do skupiny zařadit i jiné žáky, než kteří mají na JP nárok, a to i nad počet 15 žáků (pokud to není na újmu kvality výuky).
- Určená škola spolupracuje se školou žáka, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP.
- Určená škola poskytuje jazykovou přípravu v každé skupině pro jazykovou přípravu jak osobním způsobem, tak distančním synchronním způsobem, pokud nemohou být všichni žáci ve skupině osobně přítomni.
- Určená škola je povinna poskytovat jazykovou přípravu i žákovi, který se z důvodu organizace vzdělávání ve vlastní škole nemůže účastnit jazykové přípravy poskytované osobním nebo distančním synchronním způsobem; způsob poskytování jazykové přípravy přizpůsobí určená škola podmínkám žáka pro tuto přípravu.
CO ZAJIŠŤUJE ŽÁKOVA ŠKOLA?
- Ředitel školy vyrozumí zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka, který má na JP nárok, do 1 týdne po jeho přijetí do školy o možnosti a organizaci jazykové přípravy.
- Zajistí přístup k informačním technologiím ve škole pro účast na JP konané distančním synchronním způsobem.
- Zjišťuje úroveň znalosti češtiny žáka a informuje o ní určenou školu.
- Do dokumentace školy zaznamenává rozsah absolvované jazykové přípravy.
- Spolupracuje s určenou školou, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP.
MOHOU BÝT ŽÁCI NAVŠTĚVUJÍCÍ URČENOU ŠKOLU PODPOŘENI TAKÉ Z PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ?
Ano. Dle Metodického materiálu MŠMT (oddíl 6.3):
„Poskytnutí jazykové podpory dle vyhlášky č. 13/2005 Sb. nevylučuje využití další podpory v případě, že ji žák potřebuje. Pouze upozorňujeme, že využití podpůrných opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, je vázáno na doporučení školského poradenského zařízení.“
KDE NAJDU DALŠÍ ZDROJE?
- Novelizovaná vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.
- MŠMT: Metodický materiál k poskytování bezplatné jazykové přípravy ve středním vzdělávání od 1. září 2022
- Prezentace z webináře MŠMT z 19.9.2022 na stránkách MŠMT
- Odpovědi MŠMT na dotazy položené během webináře z 19.9.2022
Jak učit ČDJ v rámci jazykové přípravy na SŠ? META Balíček pro učitele:
- Jak máme zjistit jazykovou úroveň žáků? Tipy na diagnostické nástroje
- Jak učit češtinu jako druhý jazyk? Metodické tipy pro učitele začínající učit ČDJ
- Jaké používat materiály pro začátečníky? Odkazy na vhodné učebnice a materiály pro začátečníky
- Po jakých aktivitách sáhnout? Spolehlivé zdroje aktivit na podporu jazyka
- Co když už Levou zadní zvládají levou zadní? Tipy na výuku pokročilejších žáků
- Co když mají žáci ve skupině různou úroveň jazyka? Tipy na práci s heterogenní skupinou
- U jazykové přípravy to nekončí! Tipy, co mohou dělat učitelé ostatních předmětů
Jak střední školy realizují jazykovou přípravu?
Podívejte se na shrnující prezentaci naší online platformy Podvečerní výměna zkušeností z 20. 10. 2022. Setkali jsme se tu s více než dvěma desítkami pedagožek a pedagogů, kteří sdíleli vlastní zkušenosti i nezodpovězené otázky k jazykové přípravě na SŠ.