Komunikační kartičky
Pokud se setkáváte s dětmi, které nemají jazykové vybavení pro danou zemi a neumějí mluvit v místním jazyce, může být pro vás a pro ně obtížné navzájem komunikovat. Komunikační kartičky jsou skvělým nástrojem pro začínající komunikaci právě s vícejazyčnými dětmi v předškolním zařízení.
Připravili jsme pro vás autorské obrázky komunikační kartičky pro děti ke sdělení základních potřeb a pocitů (veselý, smutný, unavený) od ilustrátorky Terezy Šajnerové.
Pracovat s komunikačními kartami může být pro vícejazyčné děti velmi prospěšné a podporující komunikovat a vyjadřovat se. Zároveň karty poskytují vizuální podporu a umožňují dětem vyjádřit své potřeby, pocity a myšlenky. S možností používání karet se děti cítí jistější ve vyjádření svých potřeb a názorů. Vícejazyčné děti často mohou mít pocit izolace, pokud se necítí schopné komunikovat s ostatními dětmi ve třídě, proto jim mohou komunikační karty pomoci překlenout tuto bariéru.
Připravili jsme pro Vás krátký návod, jak používat základní komunikační kartičky v praxi:
- Seznámení s kartami:
- Praxe a hraní:
- Podpora a povzbuzení:
- Spolupráce s rodiči:
Představte dětem jednotlivé karty a vysvětlete jim, co každá karta znamená. Ukažte dětem obrázky na kartách a vysvětlete, jakým způsobem každá karta reprezentuje určitou potřebu.
Kartičky je vhodné pojmenovávat v 1. osobě, protože se týkají konkrétního dítěte, a nikoliv nás všech (např. je mi smutno, chci na záchod, stýská se mi).
Zahrňte karty do různých her a aktivit, které dětem umožní používat a porozumět významu každé karty. Využijte ranní komunikativní kruh k představení karet a k využití možných aktivit (např. pantomimické hry, pexeso s kartami), kde si děti osvojí jejich význam.
Buďte trpěliví a povzbuzujte děti, aby používaly karty k vyjádření svých potřeb.
Informujte rodiče o používání komunikačních karet ve školním prostředí a zapojte je do procesu podpory a rozvoje komunikačních dovedností svých dětí i doma.
Dejte komunikační karty rodičům domů, aby mohly s dětmi probrat ve svém jazyce, co která karta představuje.
Komunikační karty musí být dítěti volně k dispozici, mohou být připevněné na kroužku a zavěšené na háčku na skříňce, tak aby si je dítě mohlo kdykoliv vzít nebo umístěné na suchý zip na nástěnce, aby s nimi mohly děti manipulovat.
Jednu sadu kartiček si nechá paní učitelka u sebe, aby se případně mohla „doptat“ co se děje. Položit dítěti otázku. Například „Jsi smutný?“ A ukázat obrázek. Nebo „Chceš na záchod?“ A ukázat obrázek, dítě nemusí odpovídat, ale může pouze naznačit ANO či NE. Komunikační kartičky je potřeba v praxi používat víckrát denně, aby si děti zvykly, k čemu slouží a jak jim mohou v prostředí MŠ pomoci.
Na začátku školního roku 2023/2024 byla v některých mateřských školách spuštěna pilotáž zaměřená na používání komunikačních kartiček a obrázků denního režimu. Proto jsme připravili DOPORUČENÍ, jak ve své třídě můžete využívat komunikační karty organizace META o.p.s.
Doporučení ke stažení