Multikulturní výchova v MŠ
Mateřská škola by měla být otevřeným a přátelským prostředím, ve kterém je každé dítě vítáno, respektováno a přijímáno takové, jaké je. Úkolem pedagoga je budovat tuto vstřícnou atmosféru i v chování jednoho dítěte k druhému, aby odlišnost byla vnímána jako přirozená obohacující součást života. Je žádoucí pozitivně reflektovat rozmanitost skupiny a mluvit s dětmi o různých jazycích, kulturách, tradicích a zdůrazňovat hodnotnost každého člena skupiny. S dětmi je možné využít nejrůznější typy aktivit od povídání nad knížkou či obrázky přes zážitkové metody ke komplexnějším projektům zahrnujícím výtvarné, hudební a pohybové činnosti. Následují konkrétní náměty pro práci s dětmi podporující inkluzivní a multikulturní prostředí MŠ.
1) Zapojte svátky, zvyky a oslavy různých kultur
2) Knihy, příběhy a pohádky – multikulturní výchova skrze příběhy
Nosatá Natálie (Freyová, 1999)
František jde do školy (Nöstlingerová, 1999)
Haló, je tu někdo? (Gaarder, 1998)
Děti jako já (Kindersley, 1995)
Kiko a tajemství papírového motýla (Pilátová, 2010)
3) Pohádky z jiných zemí
Čínské pohádky (Olivová, 2007)
Indické bajky a pohádky (Tišlerová, 1959)
4) Tipy z praxe:
Cesta kolem světa v britské mezinárodní MŠ, více v Metodice pro mateřské školy na straně č. 67
Další zdroje
