Jste zde
Objem, hustota a tlak, Archimedův a Pascalův zákon
Obsahový cíl:
- Žák porozumí veličinám objem, hustota a tlak, je schopen uvést jejich označení, základní a vedlejší jednotky, měřidlo a vzorec na jejich výpočet.
- Žák na základě zadání vypočítá příklady na zjištění objemu, hustoty, hmotnosti, tlaku aj.
- Žák doplňuje postup pro výpočty.
- Žák se seznámí se základními informacemi o Archimedovi a B. Pascalovi, pojmenuje důvody, proč jsou po nich pojmenované zákony.
- Žák porozumí pojmu hydrostatický tlak, je schopen jej spočítat v příkladech.
- Žák porozumí Archimedovu zákonu, vypočítá vztlakovou sílu v příkladech.
- Žák pozoruje a popisuje pokusy.
- Žák porozumí Pascalovu zákonu, určí síly působící na písty v příkladech.
- Žák popíše, jak funguje hydraulický zvedák.
Jazykový cíl:
- Žák doplňuje odbornou slovní zásobu.
- Žák vybírá ve větách slova, která jsou v souvislosti dané věty odpovídající.
- Žák na základě porozumění textu/obrázku odpovídá na otázky, doplňuje věty a tabulky.
- Žák doplňuje do vět odborná slova a fráze.
- Žák formuluje vlastní odpovědi na otázky.
- Žák převádí slovní vyjádření do matematického vzorce.
Slovní zásoba:
Fyzikální veličiny, objem, hustota, tlak, Archimedův zákon, Pascalův zákon, vzorec, plocha, obsah, převod, rozměr, množství, síla, nádoba, hrana, rozdílný, odměrný válec, hustoměr, průměrný, plyn, pokus, vynálezce, předchůdce, vztlaková/tíhová síla, tíha, hloubka, hydraulické zařízení, píst
Jazykové struktury:
...závisí na..., ...určuje..., ...je sypký, pro...platí..., ...působí kolmo na..., ...váží..., jsou rozdílné, mezi...patří..., ...označujeme písmenem..., základní / odvozená / vedlejší jednotka je..., ...se měří/měříme pomocí..., ...má hmotnost..., vypočítáme..., vydělíme..., zavést pojem, sestrojil, věnoval se..., těleso ponořené do vody, nadlehčuje, vytlačuje, plave, se vznáší, klesá, ...způsobuje..., na těleso...působí...síla, ...se rovná..., těleso stoupá/se potápí/se vznáší, chtěl/potřeboval zjistit, přišel na..., vyřešil..., dokáže sílu přenášet a zvětšovat, ...vyvolává...
Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.