P. Bušta – Pád zeppelínu (prostě sdělovací styl, rozbor um.textu)

Následující výukový materiál propojuje výuku literatury, jazyka a slohu. Na povídce Pavla Bušty Pád zeppelínu (z povídkového souboru Expres Praha-Radotin) žáci procvičují prostě sdělovací styl, rozbor uměleckého textu a nacvičují slohový útvar osobní dopis.

Jazykové cíle:
• Žák odhadne, které slovo je spisovné a které nespisovné.
• Žák určí, které slovo, slovní spojení je příznakové pro funkční styl prostěsdělovací.
• Žák najde v textu typické rysy obecné češtiny.

Obsahové cíle:
• Žák analyzuje situaci, ve které vzniká komunikát funkčního stylu prostěsdělovacího, rozpozná jeho funkci.
• Žák popíše typické jazykové a strukturní prvky konkrétního komunikátu.
• Žák pozná dialog, typické znaky neformální komunikace.

Klíčová slovní zásoba:
pásmo vypravěče, pásmo postav, přímá řeč, stylizace běžné komunikace, funkční styl prostěsdělovací, monolog – dialog, formální – neformální komunikace, hovorová – obecná čeština, typické jazykové prostředky každodenní komunikace (funkčního stylu prostěsdělovacího)

Fráze / Jazykové struktury:
• Komunikace se účastní… jeho / její / jejich komunikačním záměrem je …
• V ukázce převažuje slohový postup…
• Mezi kontaktové prostředky patří např. …
• Mezi slova a slovní spojení příznačných pro prostěsdělovací styl patří následující příklady z ukázky…