Principy práce s žáky na ZŠ, SŠ
Dříve než přistoupíme k výčtu principů a jejich následnému konkretizování, znovu zmíníme základní předpoklad námi představovaného přístupu. Tím je, že každý učitel jakéhokoliv předmětu je zodpovědný nejen za výuku obsahu daného předmětu, ale i za rozvoj jazyka, který se k tomuto předmětu váže.
Druhý, neméně důležitý předpoklad je, že žáci s OMJ jsou schopni pochopit většinu námi představované látky (obsahu) a zvládnou většinu úkolů, potřebují ale specifickou formu podpory. V zahraničí nazývají tuto podporu scaffolding, doslova lešení. Tak jako by se většina budov nepostavila bez lešení, ani vědomosti se nebudují bez určité podpory. Znamená to, že dovednosti, znalosti a rozvoj jazyka musíme cíleně podporovat. Princip lešení je názorně vysvětlen v naší infografice.
Abychom při výuce poskytovali potřebnou podporu a tím odpovídali i na potřeby žáků s OMJ, vycházíme z pěti základních principů:
- propojujeme výuku obsahu a jazyka
- aktivujeme předchozí zkušenosti a znalosti žáků
- využíváme grafických vizualizací obsahu
- vytváříme prostor pro komunikaci
- vytváříme prostor pro aktivní produkci jazykových dovedností
Dále dodržujeme také tyto principy:
- jsme srozumitelní - žák rozumí zadání našich úkolů, úkolu samotnému i našemu výkladu
- používáme jednoduché příklady - všechno vysvětlujeme na jednoduchém příkladu, kterému žák porozumí. Žák totiž musí porozumět obsahu, aby pochopil princip. Příklad: pokud vysvětluji skloňování přídavných jmen, používám známá, jednoduchá slova (červená tužka) raději než např. smělý jinoch.
- pravidelně kontrolujeme pokroky žáka – zavádíme žákovská portfolia, vedeme záznamové archy apod.
- učíme pro život - tedy to, co žáci skutečně pro svůj život potřebují, v současné situaci, za současných podmínek (např. zvážíme, zda žák momentálně potřebuje naučit druhy vedlejších vět, nebo spíše využije nejpoužívanější spojky) .
- zohledňujeme, co je v momentálních možnostech žáka - co je schopen se v současné chvíli naučit. Vycházíme z Vygotského zóny proximálního vývoje a ctíme princip „méně je někdy více“.
- podporujeme kontinuální způsob učení (z hlediska jazyka) – učení si rozložíme do 4 fází a v každé fázi si stanovíme jazykový cíl a odpovídající podporu.
Výše uvedenými i dalšími principy a postupy se zabývá také inspirativní článek kanadského profesora Jima Cumminse: Vzdělávání vícejazyčných žáků. Dozvíte se v něm mj. i to, jak konkrétně podporovat žáky ve výuce pomocí scaffoldingu a využívání jejich vícejazyčnosti.
Texty o principech práce pro žáky s OMJ vycházejí ze zkušeností pracovnic META, o.p.s. Kristýny Titěrové a Petry Vávrové, které získaly při poradenství a asistenci pedagogům vzdělávajícím žáky s OMJ. Velký díl inspirace pochází od zahraničních autorů, např. P. Gibbons, J. Cummins, B. A. Mohan a autorů SIOP modelu.
Doporučujeme podívat se na náš META infobalíček k metodám, v němž najdete řadu užitečných odkazů.
Další zdroje
Více k tématu |
|
