DIDAKTICKÉ MATERIÁLY KIKUS
OBRÁZKOVÉ KARTY KIKUS
Didaktický materiál obrázkových kartiček se velmi osvědčil a lze jej rozhodně doporučit. Kartičky lze zakoupit přes německý jazykový portál Hueber nebo v českém e-shopu Levné učebnice. Materiál obsahuje celkem 480 karet: 240 barevných + 240 černobílých kartiček s obrázky k tématům (oblečení, části těla, zvířata, dopravní prostředky, nábytek atd.) dále obrázky znázorňující slovesa, přídavná jména, předložky, počet, tvary a další. Kartičky lze velmi variabilně využít na pohybové hry, sestavování vět a propojování slovní zásoby s gramatikou. S konkrétními činnostmi, jak s kartičkami pracovat podle metody KIKUS, se mohou zájemci seznámit na akreditovaných seminářích Jazyková podpora dětí s OMJ v MŠ a v návazném kurzu pro pokročilé. Pro školní rok 2017/2018 jsou aktuálně vypsané termíny seminářů k naleznutí pod následujícím odkazem: http://meta-ops.cz/aktualni-nabidka-seminaru
Obrázkové kartičky KIKUS byly testovány v mateřské škole FMŠ Sluníčko pod střechou, kde se realizoval kurz češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a to mimo jiné za účelem testování jazykové přípravy v MŠ prostřednictvím metody KIKUS. FMŠ Sluníčko pod střechou se stala partnerskou mateřskou školou organizace Meta o.p.s. ve školním roce 2016/2017 v rámci realizace jedné z aktivit projektu Češtinou k inkluzi, který je spolufinancován Evropskou unií. V rámci uskutečněného kurzu KIKUS na FMŠ Sluníčko pod střechou se ukázalo, že děti jazykové hry s kartičkami velmi baví a kartičky mají také dobrý efekt pro učení dětí. Lektorce kurzu poskytovaly možnosti pro tvorbu rozmanitých jazykových cvičení a velmi se osvědčily při nenásilném zapojování gramatické jazykové roviny. Kartičky byly v kurzu využívány na procvičování slovní zásoby i na nácvik skloňování, tvorbu vět, správné užití předložek či pojmenování i složitějších přídavných jmen.

KIKUS DIGITAL
KIKUS DIGITAL je software obsahující samostatné kartičky či různá předpřipravená jazyková cvičení a nabízí tedy další typ činností, které lze pro ozvláštnění lekcí KIKUS zapojit. Vhodné je pracovat na interaktivní tabuli. Malý počet dětí ve skupině kurzu umožňuje časté zapojení všech dětí do činností, na rozdíl od situace, kdy se pracuje s interaktivní tabulí v rámci celé třídy. V kurzu FMŠ Sluníčko pod střechou se softwarem pracováno nebylo, tedy nebyl zatím testován. Více o KIKUS digital se však můžete dočíst pod následujícím odkazem http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-ceske-skole-aneb-organizace/kikus či na prezenčním semináři Jazyková podpora dětí s OMJ v MŠ pro pokročilé.

MIMI A MOMO
Další doporučený materiál, který se v kurzu KIKUS v FMŠ Sluníčko pod střechou osvědčil, jsou postavičky Mimi a Momo. Dětem slouží postavičky v první řadě k motivaci a zpestření lekce, dále plní ale také důležitou roli předlohy. Při jazykových cvičení Mimi a Momo předvádí, co mají děti ve cvičení dělat - to je potřebné obzvláště u mladších dětí, které nedostatečně rozumí instrukcím lektora. Jména postaviček jsou variabilní, vhodné je zvolit jména co nejsnazší, abychom děti v kurzu zbytečně nezatěžovali jmény typu Petříček a Kristýnka.

PRACOVNÍ LISTY
V závěru lekce děti dostávají pracovní listy a za domácí úkol mají například vybarvit obrázky či spojit, co k sobě patří. Hlavním cílem je, aby si děti doma s rodiči povídali v jejich mateřském jazyce o tom, co se probíralo na lekci v MŠ. Díky tomu si děti propojí slovní zásobu v češtině s odpovídající slovní zásobou v mateřském jazyce, což je pro učení jazyka velmi důležité. Rodiče mají díky domácím úkolům také povědomí o tom, co se v kurzu češtiny děje a mají pak větší tendenci podporovat děti v češtině. Role rodičů není výuka či procvičování češtiny s dětmi, ale spíše posilování pozitivního vztahu dětí k češtině a zároveň rozvoj mateřštiny v jednotlivých tématech. Zainteresování rodičů do procesu integrace a učení češtiny jejich dětí má vysokou hodnotu, stejně tak již zmíněný rozvoj mateřštiny dětí, který je nezbytný pro rozvoj dalších jazyků. V ojedinělých případech dítě - později dospělý jedinec nemá dostatečně rozvinutý ani jeden z jazyků a není schopen mluvit správně v žádném jazyce, což může představovat velký problém. Zároveň se může stát, že generace rodičů nemá na dostatečné úrovni rozvinutý komunikační jazyk se svými dětmi (např. rodiče nemluví česky, děti nemluví dobře vietnamsky). To může nastat v situaci, kdy se rodiče velmi věnují práci, děti jsou v mateřských školách do večerních hodin a společného času, kdy by si rodiče s dětmi v klidu povídali, mnoho není.
Práce s pracovními listy se v kurzu v FMŠ Sluníčko pod střechou osvědčila, i když obzvlášť v počátcích kurzu děti někdy úkol nepřinesly. Lektorka odměnila děti s vypracovaným úkolem razítkem přímo na pracovní list. Děti, které úkol nepřinesly, dostaly jiné razítko, dle jejich výběru na ruku nebo na samostatný papírek, a pro ně razítko sloužilo jako upomínka pro donesení úkolu na příští hodinu. Děti v kurzu FMŠ Sluníčko jsou již po dvou letech na průběh kurzu zvyklé, úkoly na lekce většinou všechny poctivě a rády nosí.
INFORMAČNÍ SCHŮZKA PRO RODIČE PŘED ZAČÁTKEM KURZU
Doporučený model vedení kurzu KIKUS je, aby před začátkem kurzu proběhla informační schůzka pro rodiče s tlumočníkem. Rodiče by měli vědět, co je jejich dětem v MŠ poskytováno a měli by být informováni o tom, jak kurz češtiny bude probíhat a čím bude naplněn. Rodiče dětí ve FMŠ Sluníčko pod střechou se seznámili před zahájením první lekce s lektorkou na hromadné schůzce, kde jim byl představen koncept celého kurzu, a měli možnost se zapojit do ukázkové hodiny. Rodičům byl také objasněn systém domácích úkolů, jejich význam a konkrétní role rodičů.
PŘÍPRAVA NA LEKCE - PROTOKOL KIKUS
Lektorka na každou lekci kurzu zpracovala přípravu do oficiálního protokolu metody KIKUS, v němž popsala jednotlivé činnosti, připravila a formulovala výroky svých instrukcí i výroky dětí, které je zamýšlela naučit a také rozepsala jazykové cíle pro jednotlivé jazykové roviny. Tento postup se ukázal jako systematický a i přes větší časovou náročnost lektorce vyhovoval. Metoda KIKUS dává důraz na popsané aspekty lekce (výroky a jazykové cíle), ale zároveň autorka této metody dodává, že není nutné vypracovávání podrobné tabulky při každé přípravě na lekci. Tabulka ale dává dobrý směr a vede lektora k tomu, aby opravdu promyslel důležité aspekty lekce, přemýšlel o lekci z jazykového hlediska, věděl vždy, proč dané cvičení zařazuje a co se tím děti učí, připravil si předem instrukce a formulace. (Ukázka přípravy lekce proběhlé v rámci kurzu KIKUS na MŠ Sluníčko pod střechou je ke stažení v samostatném pdf souboru na stejném odkazu, kde jste stáhli tento dokument.)
SHRNUTÍ
Model výuky malé skupinky dětí s OMJ v kurzu češtiny podle metody KIKUS se ukázal v FMŠ Sluníčko pod střechou jako nesmírně přínosný pro rozvoj češtiny a celkový rozvoj zapojených dětí. Jednotlivé aspekty metody se ukázaly jako účinné a obzvlášť díky vzájemnému spolupůsobení vytváří ucelený koncept, který dobře plní svou funkci. Zapojené děti z FMŠ Sluníčko pod střechou udělaly veliký pokrok a po letních prázdninách mohou směle nastoupit na základní školy. Závěrem je třeba také podotknout, že pokud mají být lekce KIKUS opravdu promyšlené a kvalitní, příprava je časově náročná a lektor o lekcích musí přemýšlet do hloubky. Příprava pomůcek, plán jednotlivých jazykových činností včetně výroků tak, aby cvičení opravdu dávala smysl, gradovala a postupovala od jednodušších ke komplexnějším vyjádřením, vyžaduje čas a značné úsilí. Je třeba s touto skutečností počítat, a to také z pozice ředitele a vyčlenění času na přípravu pro lektora, jelikož nelze očekávat, že pedagog si připraví lekci za hodinu například při odpočinku dětí. Je také důležité, aby tato práce lektora byla finančně ohodnocena; finanční prostředky na 4x15 minut češtiny týdně lze získat v rámci přiznání podpůrných opatření, na které děti s OMJ mají nárok dle platné legislativy. Radost z vydařených lekcí a zlepšující se čeština dětí je pak další velikou odměnou pro lektora.
PODĚKOVÁNÍ
Veliké poděkování patří laskavé lektorce PhDr. Barboře Loudové Stralczynské, PhD., která v průběhu školního roku 2016/2017 vytvářela jazykově promyšlené a obdivuhodně nápadité lekce, jejichž prostřednictvím provázela kurzem KIKUS zapojené děti na FMŠ Sluníčko pod střechou.
Poděkování náleží také FMŠ Sluníčko pod střechou, která vytvořila skvělé podmínky pro realizaci kurzu a především milé paní ředitelce Helence Zdrubecké, pro kterou jsou děti vždy na prvním místě.
