Václav Havel a literatura

Obsahový cíl:
– Žák pozná a jednoduše popíše obrazové básně.
– Žák se seznámí s dílem Antikódy a Dopisy Olze od Václava Havla.
– Žák se seznámí s osobností Václava Havla a s jeho dílem.
– Žák napíše krátký osobní dopis.

Jazykový cíl:
– Žák popisuje / na základě popisu reprodukuje obrazové básně (typogramy) Václava Havla v aktivitě Skrytý popis.
– Žák diskutuje se spolužáky.
– Žák sám vytváří typogram povolání – používá slova jako obrazový materiál.
– Žák doplňuje/vybírá správná slova do textu.
– Žák odpovídá na otázky k textu.
– Žák píše osobní dopis kamarádovi.

Slovní zásoba:
Čtverec, trojúhelník, sloupec, řádek, písmeno, kříž, nad/pod/mezi/uprostřed, povolání, typogram/kaligram/obrazová báseň; obraz, kód, mluvčí, drama, absurdní divadlo, esej, dopis, experimentální poezie, autor, oslovení, rozloučení, podpis

Jazykové struktury:
nad/pod/mezi/uprostřed je…, vypadá jako…, narodil se/zemřel, byl prvním/posledním prezidentem, kritizoval…, sledoval…, prosazoval…, byl odsouzený, měl vliv na…, proslavil se…, pozdravujte…, stýská se mi, …trvalo…, dorazil…, navštívil…, přesunu, obdivuju, Mějte se krásně

Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.