V kurzu češtiny pro malé cizince se mi na otázku „Co jsi dělal(a) o víkendu? Co jsi dělal(a) včera odpoledne?“ dostávalo stále stejné odpovědi – „Hrál(a) na počítači.“ !!! Tuto odpověď sice dostává učitel často i od českých žáků, tam bývají ale důvody trochu jiné. Děti, se kterými jsem se v kurzu setkávala, byly totiž doma odpoledne úplně samy. Rodiče pracovali velmi často až do noci a děti byly celé odpoledne ponechány samy sobě.
Nabídka volnočasových aktivit žákům s odlišnými kořeny a mateřským jazykem je tedy velice důležitá z mnoha důvodů, například:
- Podporují jejich začleňování do kolektivu mezi vrstevníky – to je pro ně zpočátku úplně nejdůležitější. Velmi často zůstávají tyto děti stranou jakýchkoli vrstevnických struktur a neformální setkávání při konkrétní aktivitě je nejlepší způsob, jak navázat krátkodobá i dlouhodobá přátelství.
- Umožňují vyplňovat smysluplně volný čas – tento důvod je stěžejní pro všechny mladé lidi. U dětí s odlišným mateřským jazykem nabízí tyto aktivity kromě odpoledního programu, který je sám o sobě důležitý, také rozvoj jejich osobnostního potenciálu. Ten může být ve školním prostředí snadno potlačen důrazem na měřitelný školní výkon a úspěch, podmíněný však dobrou znalostí vyučovacího jazyka.
- Pomáhají dětem s češtinou – neformální komunikace s vrstevníky přispívá k mnohonásobně rychlejšímu osvojení češtiny než k jakému dochází při formálním vzdělávání ve školním prostředí. Kolik příležitostí ke komunikaci má žák s OMJ v hodině a o přestávce? A kolik toho může napovídat v turistickém oddíle nebo na keramice? Zkušenosti cizinců, kteří zde již dlouhodobě pobývají, ukazují, že nejvíc se „rozmluvili“ právě na táboře nebo chozením do běžného kroužku.
Co pro to můžeme udělat?
- Hlavně se nebát, že se s dětmi nedomluvíme! Ve většině běžných interakcí, které mezi námi a dětmi i mezi samotnými dětmi probíhají, existuje jakési předporozumění. Stačí na něj navázat a zapojit zpočátku tužku, papír, ruce a nohy.
- Dát rodičům seznam nabízených kroužků, které ve škole organizujete. Většinou se k těmto informacím nemají jak dostat. Pokud nerozumí, můžeme seznam přeložit (alespoň překladačem) nebo doplnit jednotlivé kroužky piktogramem.
- Dát rodičům kontakty na nízkoprahová centra nebo na DDMka v okolí.
- Apelovat na rodiče a vysvětlit jim smysluplnost zapojení dětí do volnočasových aktivit. Z našich zkušeností je zřejmý přílišný důraz rodičů cizinců na formální vzdělávání a obavy ze zapojení dětí, které ještě neovládají češtinu. Na překážku je pochopitelně také fakt, že děti velmi často odpoledne pomáhají rodičům v domácnosti nebo v zaměstnání.
META v rámci projektu Naše čtvrť 2 připravila pro rodiče nápomocné Desatero (Proč přihlásit děti na volnočasové aktivity?) a Rozcestník (Hledám volnočasovou aktivitu pro své dítě) v různých jazykových mutacích (česky, anglicky, ukrajinsky, rusky a vietnamsky).
Zapojte se: Jestliže sami nabízíte volnočasové aktivity i žákům s odlišným mateřským jazykem, pošlete nám je. Rádi je zde zveřejníme.
Jaké existují kroužky pro děti, kam zajít na výlet a co dělat ve volném čase v Praze – na to odpoví stránky www.volnycaspraha.cz. Organizace nabízející volnočasové aktivity lze vyhledávat i napříč regiony, například na webu kroužky.cz nebo v mapě kroužků. Na jejíž aktualizaci se může podílet každý do aplikace přihlášený uživatel.
O nových akcích a výpravách se pražští obyvatelé nejrychleji dozvědí přes náš facebookový kanál META, kde o nich pravidelně informujeme.