Jste zde
Vynálezci a české vynálezy
Následující materiál lze využít např. na projektovém dni. Lze použít na prvním i druhém stupni.
Obsahový cíl:
- Žák získává z textu informace o daných slavných vynálezcích, ke každému z nich vybírá ty důležité.
- Žák zakresluje do mapy ČR města spojená se slavnými vynálezci.
- Žák vymyslí nějaký vynález a vyplní žádost o udělení patentu jeho vynálezu.
- Žák popisuje vynález z jeho rodné země.
- Žáci společně sestavují seznam 10 nejdůležitějších vynálezů.
- Žák se zamýšlí nad prací vynálezce.
- Žák vytvoří medailonek o nejslavnějším vynálezci z jeho země.
Jazykový cíl:
- Žák přiřazuje popisky k obrázkům.
- Žák vysvětluje slova použitá v textu.
- Žák spojuje číslice s jejich slovním přepisem.
- Žák říká, kdy se vynálezci narodili a kdy zemřeli.
- Žák na základě porozumění textu doplňuje slova do vět.
- Žák spojuje názvy kolonek formuláře s jejich vysvětlením.
- Žák popisuje vynález z jeho rodné země.
- Žák vytvoří medailonek o nejslavnějším vynálezci z jeho země.
- Žák na základě videa a porozumění textu odpovídá na otázky.
Slovní zásoba:
vynález, vynálezce, dynamit, bleskosvod, kostkový cukr, bankomat, kontaktní čočky, lodní šroub, knihtisk, matematika, fyzika, chemie, biochemie, homole, cukrovar, umělá hmota, lesník, porucha, medailonek, nejdříve, nejpozději, patent, patentový úřad, formulář, prvenství, žádost o udělení patentu
Jazykové struktury:
...se narodil v roce..., ...umřel v roce..., ...nemusí přepisovat knihy, ...můžou tisknout/jezdit rychleji/snadno si osladit čaj/stavět tunely v horách, ...nemusí nosit brýle/nosit s sebou peníze/se bát, že jim blesk uhodí do domu, ...pracoval v/ve..., ...rozbili vynález, ...byl jako malý hodně nemocný, ...udělal vynález pro manželku, ...žil nejdelší/nejkratší dobu, když vymyslím..., musím jít na..., dostanu na vynález patent, jak vynález funguje
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.