Vývoj Českých zemí 3. – Rakousko-Uhersko a 1. světová válka

Následující materiály byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na konkrétních tématech. Následující materiály na sebe navazují a tvoří jeden tematický celek (chronologie vývoje Českých zemí od Habsburské monarchie po Českou republiku z hlediska státního uspořádání).

Další materiály z celku „chronologie vývoje Českých zemí od Habsburské monarchie po Českou republiku“:

Habsburská monarchie, České národní obrození, T. G. Masaryk a vznik samostatného Československa, Česká republika, Vývoj Českých zemí – Opakování.

Obsahový cíl:
– Žák popíše vznik Rakousko-Uherska a 1. světovou válku.
– Žák rozdělí státy účastnící se 1. světové války do dvou nepřátelských spojenectví.
– Žák popíše strany bojující proti sobě na frontách.
– Žák používá odbornou slovní zásobu.

Jazykový cíl:
– Žák na základě porozumění textu doplní věty a odpoví na otázky.
– Žák si doplní slovní zásobu a názvy dnešních států.
– Žák na základě obrázku vytvoří věty o bojích na frontách.
– Žák doplní křížovku k tématu.

Slovní zásoba:
Rakousko-Uhersko, Habsburská monarchie, národ, stát, panovník, rakousko-uherské vyrovnání, společný panovník, zahraniční politika, armáda, finance, ústava, vláda, české země, příčina, rozpor, moc, území, kolonie, velmoc, atentát, válka, následník, dohoda, centrální mocnosti, Německo, Itálie, Francie, Velká Británie, Rusko, záminka, vyhlášení války, dohoda, trojspolek, Osmanská říše, Bulharsko, bojové linie, západní/východní/jižní fronta, zákopová, nepohyblivá válka, zákopy

Jazykové struktury:
Součástí… bylo…, to se jim nelíbilo, chtěly…, nechtěl se vzdát, došlo k dohodě, proběhlo, vznikl nový stát, …byla rozdělena na…, měly společného …, dostalo svoji…, …začala, trvala…, hlavní příčinou byl…, byl spáchán atentát na…, stal se záminkou k vyhlášení války, vyhlásilo válku, připojily se další státy, bojovali proti sobě…, začalo se bojovat, válku rozhodly boje…, válka byla zákopová, fronty se nepohybovaly, na západní frontě bojovala/bojovalo…proti…

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.