Prevence a zdravé klima třídy

Zdravé klima ve škole a třídě není automatické a je třeba ho vědomě kultivovat. Součástí toho je mimo jiné upevňování hodnot otevřené demokratické společnosti, jako je spravedlnost, tolerance a odpovědnost, ale také rozvoj kritického myšlení.

Můžeme mít skvělé postupy a aktivity na začleňování dětí s OMJ do školního prostředí, ale pokud s nimi pracujeme pouze jednorázově, a nikoliv průběžně, a pokud vědomě a dlouhodobě nekultivujeme klima celé školy směrem k hodnotám vzájemného respektu, porozumění a pozitivního přijímání vícejazyčnosti, budou možnosti integrace těchto vícejazyčných dětí s přímou či sekundární migrační zkušeností vždy do určité míry omezené.

Být jiný než ostatní, mít odlišný mateřský jazyk i sociokulturní zázemí je pro žáky a jejich okolí často náročné. Pro obě strany se však touto odlišností otevírá veliká pokladnice témat, tradic, hodnot a různých dalších aspektů, které by ve škole neměly rozhodně být opomenuty.

Dítě s OMJ (vícejazyčné dítě) a klima školy

Každé dítě s OMJ má potenciál vícejazyčného dítěte, což může být nejen velkým přínosem pro jeho budoucí kariéru, ale také obohacením klimatu třídy i celé školy. Zahraniční zkušenosti ukazují, že školy podporující vícejazyčné a multikulturní školní prostředí motivují děti, aby cizí jazyky a kultury více poznávaly. U dětí se také prohlubuje jejich pochopení pro situaci (vícejazyčných) dětí s OMJ a učí se nahlížet na vlastní jazyk a kulturu z jiného úhlu pohledu. A samotné děti s OMJ se v těchto školách nestydí za své mateřské jazyky a cítí se ve škole více přijaté, lépe prospívají a jsou celkově více motivovány. Zajímalo by vás, jak konkrétně podpořit vícejazyčné prostředí ve vaší škole? Přečtěte si článek Podpora vícejazyčnosti ve škole.

Pokud budou odlišné zkušenosti a znalosti vícejazyčných dětí a jejich rodin nenásilně začleňovány do vzdělávání ve škole, budou z toho mít prospěch nejen tito žáci a jejich rodinní příslušníci, kteří se díky tomu budou cítit rovnoprávnými členy společnosti a školy, ale také všichni ostatní spolužáci a učitelé, kteří budou mít možnost nejen poznat odlišnost, ale také si uvědomit hodnotu druhého člověka bez ohledu na jeho původ. A to je také klíčovou kompetencí průřezového tématu Multikulturní výchova. Klima školy můžeme také rozvíjet a kultivovat v rámci průřezových předmětů Osobnostní a sociální výchova nebo Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

S tématy integrace, respektu, vzájemné komunikace a spolupráce, empatie vůči druhým a dalšími lze pracovat také v rámci projektové výuky nebo během třídnických hodin. S tématem migrace například citlivě pracují níže uvedené workshopy do tříd, které s rozmanitými přístupy poskytují neziskové organizace.

Předcházení rasismu a diskriminaci

Součástí klimatu by měl být také jakýsi demokratický duch, jistý řád a určitá pravidla, která všichni znají a respektují a na jejichž vytváření se případně i sami podílí. V těchto pravidlech by se nemělo zapomínat ani na předcházení diskriminaci a rasismu, což jsou jevy, které bohužel multikulturní prostředí na škole i ve společnosti za určitých okolností vyvolává. Škola by měla mít tento aspekt dobře ošetřen metodikem prevence primárně patologických jevů, ale i všemi ostatními pedagogy. – Vždy je zásadní, aby nositelem pravidel a hodnot byl celý pedagogický tým.

Za realizaci a zajištění Minimálního preventivního programu ve škole, jehož součástí je mimo jiné i otázka prevence vzniku xenofobie a rasismu, odpovídá v rámci školního poradenského pracoviště metodik prevence.

Podle Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole je školní metodik prevence zodpovědný mimo jiné za „koordinaci přípravy a realizaci aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a za integraci žáků cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti“.

Definování pojmu

Rasismus byl definován již mnohokrát a mnoha způsoby, proto se jeho definicí zde nebudeme zabývat do hloubky. Za rasismus je obecně považován jakýkoliv negativní postoj, nerovné zacházení, případně ubližování jiným osobám nebo skupinám osob na základě příslušnosti k jinému národu, etnickému původu, kultuře, barvě pleti nebo původu.

Většinou je rasismus založen na předpokladu, že některé skupiny lidí jsou nadřazené jiným, právě pro jejich příslušnost k určité „rase“, resp. národu, ke kterému se váží určité „vrozené“ charakteristické psychické a fyzické dispozice.

Projevy rasismu a diskriminace

Důležité je si uvědomit, že rasismus a xenofobie mají spoustu podob od verbálního napadání přes obrazové či elektronické útoky po fyzické ataky na lidi nebo jejich majetek.

Rasismus se může projevovat formou exkluze, tzn. vyloučení z různých aktivit a sociálních skupin nebo podceňováním schopností a potenciálu určitých osob. Čas od času může vést k násilí, které buď přímo vychází z rasismu, nebo je s ním spjato.

Lidé, kteří jsou obětí rasové či národnostní diskriminace nebo obtěžování, nejsou často ochotni hovořit o tom, co zažívají a co se děje. Mlčení a popírání pak vedou k prohlubování a trvání rasismu, přičemž jeho projevy jsou skryté, nepochopené a přehlížené.

Preventivní program na předcházení rasismu a xenofobii proto musí zdůrazňovat, že všichni pedagogové mají zodpovědnost za tvorbu pozitivních postojů k diverzitě (různosti) a za zavádění a realizaci programů a projektů, které kriticky zkoumají rasismus, předsudky, stereotypy a etnocentrismus.

Inspirace a materiály k tématu pro práci se třídou

Z výše popsaného je zřejmé, že rasismus je založen na strachu z neznámého (projev xenofobie), na ignoranci a stereotypech, ze kterých pochází různé projevy přímé či nepřímé diskriminace.

Pro inspiraci, jak předcházet diskriminaci, si můžete přečíst brožuru Diskriminace do školy nepatří (2016), která popisuje nejčastější situace, s nimiž se můžete ve škole setkat.

Pro práci s tématy uprchlictví, identity, předsudků, stereotypů či bezpečného prostředí školy můžete využít příručku Hello Czech Republic – Doma v nové zemi (2015). Součástí příručky, využívající různé metody práce (úvaha, diskuze, práce s příběhem, psaní textu atd.), je i komiks Jednou se zase setkáme, Sanam a krátký film Šádí.

Vhodným vstupem do tématu mohou být i další, aktuálnější videa a výstupy z projektů METY:

  • videospoty a doprovodná videa projektu Jako Ty (2022) – několikaminutové portréty a spoty mladých lidí s odlišnými kořeny a jejich reflexe života v Česku (tématem: identita, jazyk, stereotypizace, kulturní rozkročenost ad.)
  • videospoty a doprovodná videa projektu Náš hlas (2024) – tři hlavní spoty a doprovodná videa zaměřující se na zprostředkování konkrétního zážitku (tématem: ne vždy zcela zjevné potřeby mladých lidí s odlišnými kořeny a jejich učitelů, wellbeing všech zúčastněných, jazyková bariéra ad.)

Materiály METY přibližují skutečné příběhy a hlas uprchlíků přicházejících do Evropy i hlas mladých lidí s odlišnými kořeny, kteří se v Česku již narodili, a podporují tak empatické postoje a otevřené prostředí třídy.

Využít lze i další hotové výukové lekce pro praktické využití tématu diskriminace v hodinách, např. z projektu Varianty Člověka v tísni.

Workshopy pro žáky

V rámci budování klimatu otevřenému integraci žáků s odlišným mateřským jazykem je vhodné podporovat vnímání rozmanitosti jako příležitosti a přidané hodnoty pro celý kolektiv třídy a školy. Zároveň je však vhodné tematizovat diskriminaci, rasismus a xenofobii, a to nejen v souvislosti s migrační zkušeností.

Práce s hodnotami, postoji a kontroverzními tématy souvisí s emocemi a je třeba ji pojímat se zvýšenou citlivostí a empatií ke všem zúčastněným, ale i těm, kdo ve třídě (zatím) zastoupení nejsou.

Je pochopitelné, že ne každý se na to jako pedagog sám cítíme, neboť takové téma před námi otevírá i otázku vlastních postojů, více či méně uvědomovaných stereotypů či efektivní péče o celý kolektiv. A do tématu se promítá i celkové nastavení školy, žáků a našich kolegů. – Metodickou podporu pro práci s kontroverzními tématy nabízí portál Lidé v pohybu. V případě, že jste se již setkali s projevy nesnášenlivosti ve škole, může se vám hodit základní vhled to toho, jak reagovat Chci to řešit od Amnesty International.

Zároveň je však možné přizvat externisty, kteří se těmito tématy z zabývají, a kteří je žákům mohou zprostředkovat v rámci workshopů, besed či online vzdělávacích modulů.

Níže naleznete jejich přehled i s odkazy, kam se obrátit v případě zájmu o jejich realizaci. Programy řadíme abecedně dle organizátora:

Uprchlictví a lidská práva

Organizace: Amnesty International
Cílová skupina: žáci 8. a 9. třídy ZŠ a odpovídající ročníky víceletého gymnázia, studenti SŠ
Charakteristika: Workshop se zaměřuje na téma migrace a uprchlictví z pohledu lidských práv. Studenti si prohloubí znalosti o v současné době často diskutovaném a aktuálním tématu, seznámí se s fakty a nejčastějšími mýty, které se v souvislosti s uprchlictvím a migrací objevují. Při rolové hře si vyzkouší azylový proces a zjistí, co vše obnáší proces rozhodování o udělení azylu. Budou mít také příležitost otevřeně diskutovat o tématu v řízené diskusi. Diskuzní aktivita učí studenty nejen formulovat svůj názor, ale i respektovat názor druhých. Časová dotace 2x45min
Dosah: ČR
Kontakt: https://www.amnesty.cz/vzdelavani/nabidka

Živá knihovna

Organizace: Amnesty International
Cílová skupina: od 11 let výše
Charakteristika: V živé knihovně se studenti setkají s osobnostmi z řad menšin žijících v České republice, které se studenty sdílí svůj životní příběh, a mohou se jich na cokoli, co je zajímá, zeptat. Živé knihovny pomáhají studentům překonávat strach z neznámého, získat vlastní zkušenost s příslušníky menšin a přehodnocovat zažité stereotypy. Jedná se tak o účinný nástroj prevence diskriminace, rasismu, xenofobie a extremismu a podpory tolerance ve společnosti.
Dosah: ČR
Kontakt: https://www.amnesty.cz/vzdelavani/nabidka

Hyen z Vietnamu + Brenda ze Zambie

Organizace: Arpok
Cílová skupina: MŠ, 1.– 3. třída ZŠ
Charakteristika:
Hyen: Děti se vydají do dalekého Vietnamu, kde budou zjišťovat, jak se v této zemi žije. Poznají se s dívkou Hyen, která ve Vietnamu žije, a odpoví si na otázky, jak se jejich život od života Hyen liší, ale také, co všechno mají s Hyen společné. Setkávají se s rozmanitostí a učí se s ní vyrovnávat a reagovat na ni.
Brenda: Děti se zábavnou a interaktivní formou dozví, jak vypadá život jejich vrstevníků na druhé straně zeměkoule – rodina a škola, volný čas, s čím si hrají apod. Setkávají se s rozmanitostí a učí se s ní vyrovnávat a reagovat na ni.
Dosah: Organizace sídlí v Olomouci, ale vyjíždí i jinam
Kontakt: https://arpok.cz/pro-pedagogy/vyukove-programy/hyen-z-vietnamu-zs-1-3-trida/ https://arpok.cz/pro-pedagogy/vyukove-programy/brenda-ze-zambie-zs-1-3-trida/
Poznámka: Školy si platí, 50kč /žák plus cestovné lektorů

IDENTITY

Organizace: Integrační centrum Praha, o.p.s.
Cílová skupina: žáci 8. a 9. třídy ZŠ, žáci SOŠ, SOU a gymnázií
Charakteristika: Workshopy učí žáky nenechat se ovlivňovat předsudky a pracovat s fakty o cizincích žijících v Česku. Žáci se díky karetní hře můžou vžít do situace konkrétního člověka, prozkoumat, co všechno utváří naši identitu a uvědomit si, jakým způsobem přemýšlíme nad různými životními situacemi. Prostřednictvím jednotlivých „medailonku“ cizinců i českých občanů provede workshop žáky integračním procesem a poukáže na úskalí a rizika, s nimiž se cizinci potýkají. Lektoři žákům nabídnou zdroje informací o cizincích a vlastní zkušenost s integrací do české společnosti. Hlavním cílem workshopu není zdůrazňovat interkulturní rozdíly, nýbrž naopak poukázat na skutečnosti, které jsou společné jak pro cizince, tak i pro většinovou společnost. Workshop je vhodný také v rámci primární prevence. Časová dotace 2×45 minut.
Dosah: organizace sídlí v Praze
Kontakt: https://icpraha.com/kontakty/#workshopy-pro-skoly
Poznámka: Pro mimopražskou školu je možné realizovat workshop v prostorách ICP.

PŘÍŠERKY V HLAVĚ

Organizace: Integrační centrum Praha, o.p.s.
Cílová skupina: žáci 8. a 9. třídy ZŠ, žáci SOŠ a SOU
Charakteristika: Přijďte pomoct českému chlapci Jirkovi a vietnamské dívce Elišce se nenechat ovlivnit vzájemnými předsudky a vytvořit si vlastní názor na cizince, žijící v Česku. Díky online příběhové hře si mohou žáci prověřit své znalosti o cizincích v Česku a otestovat mediální gramotnost. Workshopy vedou žáky k tomu, aby se naučili ověřovat pravost informací na internetu, analyzovat mediální sdělení, rozvíjet kritické myšlení a toleranci. Zároveň poskytují příležitost se dozvědět více o cizincích žijících v České republice díky interakci s lektorem cizincem. Časová dotace 2×45 minut.
Dosah: organizace sídlí v Praze
Kontakt: https://www.priserkyvhlave.cz/for-schools
Poznámka: Pro mimopražskou školu je možné realizovat workshop v prostorách ICP.

Interaktivní beseda: fenomén migrace a uprchlická krize

Organizace: Metaculture
Charakteristika: Cílem workshopů je humanizovat migraci, posílit interkulturní senzitivitu a toleranci, férovou komunikaci během diskuzí, nenásilné řešení konfliktů, solidaritu, spolupráci a spolutvoření, otevřenost, obecně podpořit osobní rozvoj. Zaměřuje se také na mediální gramotnost a rozvoj kritického myšlení. Časová dotace: 2x 45 min
Dosah: Praha
Kontakt: https://metaculture.cz/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Metodika-migrace-loga.pdf
Poznámka: možnost navázat workshopem animovaného filmu

Cizinci v ČR

Organizace: MOST pro
Cílová skupina: ZŠ a SŠ
Charakteristika: Pro střední i základní školy nabízíme přednášku na téma cizinců, uprchlíků, migrantů. Tato témata probíhají neustále kolem nás a většina populace se v této oblasti neorientuje. Z nedostatku informací často vznikají nedorozumění, obavy, předsudky.
Naše organizace se roky problematikou cizinců zabývá, a proto chce přispět k osvětě hlavně u mladých. Nabízíme školám přednášku, ve které studentům vysvětlíme základní pojmy, fakta, odpovíme na otázky, které se kolem cizinců neustále objevují:
Kdo jsou cizinci v ČR? Jaký je život cizince v ČR? Jak se dostane cizinec do ČR? Jaký je každodenní život cizince v ČR? Jak žijí a studují děti cizinců? Jsou cizinci na sociálních dávkách nebo pracují? Mýty a předsudky kolem cizinců.
Tyto a další otázky probereme v průběhu přednášky, která může mít časovou dotaci jednu nebo dvě vyučovací hodiny. Kromě české lektorky se zúčastní i některý náš spolupracovník z řad cizinců, který pohovoří o svých zkušenostech s životem cizince ČR. Náplň přednášky je možné po domluvě modifikovat.
Dosah: Pardubice a okolí
Kontakt: http://www.mostlp.eu/multiklub-pod-mostem/nabidka-pro-skoly/

Interkulturní seminář: stereotýpek v nás

Organizace: Multikulturní centrum Praha
Cílová skupina: pro žáky SOŠ a SOU
Charakteristika: Cílem interkulturního semináře je zprostředkovat žákům první setkání s tématem kulturní rozmanitosti. Žáci si prostřednictvím semináře uvědomí, jaké to je být „jiný“, dostanou příležitost zamyslet se nad tím, jak by mělo vypadat ideální soužití lidí s různým kulturním zázemím a získají informace o možnostech vlastního zapojení a dobrovolnictví. Interkulturní seminář upozorňuje na to, že se tato témata týkají každého z nás a každý k jejich řešení může nějakým způsobem přispět. Seminář je postaven na principech zážitkové pedagogiky a osobnostně-sociální výchovy, podporuje kritické myšlení u žáků. Časová dotace: 2x 90 min
Kontakt: https://mkc.cz/cz/nabizime/interkulturni-seminar-stereotypek-v-nas
Poznámka: škola si platí sama (cca 5 000 Kč)

Stop nenávistným projevům

Organizace: Multikulturní centrum Praha
Cílová skupina: žáci gymnázií, žáci SOŠ a SOU
Charakteristika: Proti nenávistným projevům na internetu a na budování respektu v online prostředí a v každodenním životě. Workshop sestává ze tří samostatných dílen v rozsahu 90 minut, které tvoří jeden celek. V ideálním případě dílny pro jednu třídu (10– 30 studentů) proběhnou s týdenním odstupem. Workshop je zpracovaný na základě nejnovějších trendů v interkulturním vzdělávání, osobnostně sociální výchově a zážitkové pedagogice, v rámci mezinárodního projektu BRICkS-Stop nenávistným projevům. Cílem dílen je to, aby žáci uměli rozpoznat hate speech/nenávistné projevy na internetu a aby byli motivováni na ně reagovat a věděli jak. Součástí je také podpora žáků při vedení vlastních aktivit vztahujících se k problematice nenávistných projevů v online prostředí. Časová dotace: 3×90 min
Kontakt: https://mkc.cz/cz/nabizime/stop-nenavistnym-projevum-workshop-pro-studenty

Besedy pro žáky

Organizace: SIMI
Název projektu a doba trvání: Mluvme spolu II (1.12.2019-31.12.2019)/ Crossing borders (1.2.2019-31.10.2019)
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ + SŠ
Charakteristika: 3×45 min + 60min příprava před WS s vyučujícím na základě podkladů od SIMI
1. Hodina: téma migrace a uprchlictví
2. Hodina host-cizinec, proč přišel do ČR, info o zemi původu (často uprchlíci)
3. Hodina: kreativní workshop-mediální (problematika fake news, práce s texty), výtvarný nebo vaření. Zaměřené na kulturní tradice, motivy dané země
Dosah: Praha
Kontakt: https://www.migrace.com/cs/regularizace/mluvme-spolu/besedy

Doplňující články