Společnost META o.p.s. již od roku 2016 organizuje roční přípravný kurz ke studiu na střední škole pro studenty z různých zemí ve věku od 14 do 20 let. Tento kurz je zaměřen na rozvoj jazykových dovedností potřebných ke zvládnutí studia v češtině na střední škole a bližší seznámení s kulturou a životem v České republice. Přípravný kurz se realizuje díky nadaci The Velux Foundations.

Jak se v praxi přípravného kurzu ukázalo, studenti s odlišným mateřským jazykem se ve výuce setkávají s řadou nových slov, která nikdy před tím neslyšeli, ale která jsou pro výuku nezbytná. I když již žák s OMJ komunikuje na dobré úrovni, během výuky v různých předmětech vůbec nemusí rozumět odbornému jazyku, který se v předmětech používá.
Z toho důvodu lektorky přípravného kurzu do výuky zavedly slovníčky. Studenti si slovníček vedli ke každému tématu zvlášť a zakládali si pak jednotlivé listy do desek. Vznikl jim tak tematicky uspořádaný slovník, ze kterého se slovíčka učili, případně v nich během výuky dohledávali.
Jednoduché a přitom geniální
Možná si říkáte, že nejde o nic objevného - vždyť slovník je důležitou pomůckou, již žáci s OMJ běžně používají. To je samozřejmě pravda, nicméně je důležité upozornit na podobu slovníčku. Mnohdy totiž nestačí pouhé dvě „kolonky“: slovíčko a překlad. Je nutné si uvědomit, že se žáci s OMJ v předmětech učí odborná slovíčka, jejichž význam nemusejí znát ani v mateřském jazyce. Proto ve slovníčku doporučujeme zavést i kolonku pro grafické znázornění (obrázek) a také pro uvedení příkladu slovíčka ve větě.

Studenti tak mají představu, kdy a v jaké podobě se s tímto slovíčkem mohou setkat. A přitom neztrácejí kontakt se svým mateřským jazykem, jehož rozvoj je pro ně stejně důležitý jako rozvoj jazyka nového. Tabulku je samozřejmě možné upravovat v závislosti na věku studentů či tématu. Je možné například kolonku s obrázkem vyměnit za pole s "definici" (některá slova totiž obrázkem opravdu vyjádřit nelze).
Slovníček ovšem není samospásný, pokud se s ním správně nepracuje. Je důležité, aby příklady použití ve větě dávaly obsahově i jazykově smysl, což by měl ošetřit učitel. Nemá význam do této kolonky napsat např. To je pouliční lampa. Mnohem vhodnější je např. V ulicích Prahy jsou pouliční lampy. V noci svítí na ulici, aby se lidé neztratili.
Pokud pracujete s jednotnou skupinou žáků s OMJ, je dobré doplňování slovníčku provádět společně (alespoň zpočátku). V případě heterogenní skupiny žáků pak mohou žáci s OMJ v hodinách spolupracovat s rodilými mluvčími, případně se slovníčkem pracovat doma (s následnou kontrolou ve škole).
A jak takový slovníček nakonec vypadal v našem přípravném kurzu? Autorem je jeden ze studentů.


Chcete se slovníčkem začít již dnes? Níže si můžete stáhnout naši jednoduchou šablonu pro jeho vedení.