Adaptační koordinátor
Pro všechny nově příchozí žáky s cizí státní příslušností je možno využít pozici adaptačního koordinátora.
- Pomáhá nově příchozímu dítěti/žákovi s cizí státní příslušností s adaptací na české školní prostředí a se začleňováním do třídního kolektivu, při překonávání tzv. kulturního šoku, podílí se na jazykové podpoře.
- Náplň práce je flexibilní, závisí na konkrétní situaci a potřebách dítěte i školy. Může například pomáhat při seznamování se se školními právy a povinnostmi, s třídním kolektivem a přijatými pravidly chování ve třídě, s uspořádáním vyučovacího dne a vyučování atd. Lze ho využít také ke krátkodobému doučování aktuální potřebné látky.
- Je novému dítěti k dispozici po dobu 40 hodin v jeho prvních dnech a týdnech po nástupu do školy v rámci plnění povinné školní docházky, tedy na jisté mezidobí, než se nastaví další systémová podpora.
- Měl by to být přednostně pedagogický pracovník dané školy, v případě potřeby jím může být i externí pedagogický pracovník s minimálně středoškolským vzděláním ukončeným maturitou.
- Jde o pracovní vztah mezi NPI ČR a daným pracovníkem, prakticky se jedná o DPP v rozsahu 40 hodin. Škola zajišťuje žádost a výběr AK, další administrativa jde přes NPI.
- Doporučujeme metodickou příručku pro adaptační koordinátory od NPI ČR a metodickou příručku Masarykovy ZŠ v Plzni a METY, o. p. s.
- Informace o pozici jsou dostupné také na webu NPI.
Klára Ptáčková
Další zdroje
Autor: Poslední aktualizace 08.04.2024 12:40
Klára Ptáčková