Jste zde
Aktivní používání odborného jazyka
Ve třídě mám na zeměpis žáka z Mongolska, který je tu sice už asi pět let, přesto mu dělá problémy mluvit odborným jazykem v hodině. Chtěla jsem ho podpořit, aby se rozmluvil. Tady je příklad, kdy se to povedlo.
Probírali jsme vodstvo ČR. Cílem hodiny bylo naučit se o vybraných řekách ČR, kde pramení, do jakého patří úmoří, čím protékají a kde leží. Původně jsem chtěla pracovat s pracovním listem – žáci by hledali řeky ČR, jejich pramen, úmoří a tak. Jenže to k žádné produkci jazyka nevede – žáci jen zapisují informace, věty tvořit nemusí. A to jazyk nerozvíjí. Rozhodla jsem se, že udělám komunikační hru.
Každý z žáků dostal na lístečku jednu řeku, nikomu nesměl ukázat, jakou řeku má, a musel jí popsat ostatním. Ti hádali, o jakou řeku se jedná. Předvedla jsem žákům příklad s Vltavou a zapsala jsem pak zadání na tabuli. To sloužilo pro všechny jako návod na práci (co ostatním popsat), žák s OMJ mohl navíc využít k popisu konkrétní vazby z tabule (tzv. jazykové prostředky).
Na tabuli jsem napsala:
… leží na …(severu/východě …ČR, / v Čechách/na Moravě,…)
…. pramení v / na ….vzniká soutokem
… protéká…
….vlévá se do …
…patří k úmoří …
Musím říct, že to byla výzva pro všechny. Hodina se rázem proměnila. Každý cítil velkou odpovědnost za to, jak řeku popíše. Spousta žáků dost znejistěla. Přitom o nic nešlo! I žák s OMJ ale díky této podpoře (větám na tabuli) popsal tok řeky Sázavy. Což by za normálních okolností nezvládl. Měl samozřejmě problém s ohýbáním slov (pramení ve Žďárských vrších nebyl schopen říct, stejně jako protéká Havlíčkovým Brodem) ale cíl to splnilo - mluvil ve větách.
Pozn.: aktivita trvala celou hodinu - žáci na to totiž nejsou moc zvyklí, a proto jim dlouho trvala příprava. Častějším používáním se to zrychlí. Také to může urychlit práce ve skupinách, my jsme to dělali s celou třídou.