Jste zde
Formativní hodnocení
Jedním z nejúčinnějších postupů vedoucích k efektivnímu vzdělávání žáků v heterogenních kolektivech je formativní hodnocení.
Učitelé, kteří používají formativní hodnocení, nesrovnávají žáky mezi sebou, ale zaměřují se na dosahování učebních cílů u každého z nich. To mimo jiné umožňuje každému dítěti zažít uspokojení z vykonané práce a nabýt patřičné důvěry ve své schopnosti, a podporuje rozvoj kompetence k učení.
Formativní hodnocení je založeno na:
- důrazu na komunikaci mezi žákem a učitelem i žáky navzájem
- pravidelném a četném vyhodnocování žákovské práce (poskytnutí zpětné vazby – informace o tom, co se podařilo, na co je třeba se zaměřit v budoucnu a jak konkrétně je třeba postupovat)
- stanovení výukových cílů a sledování pokroku každého žáka na cestě k těmto cílům.
Podporu zodpovědnosti za své vlastní učení lze systémově zabezpečovat postupem, který se v zahraničí nazývá student-led conferences, neboli žákem vedené porady (žákovské porady). Tyto porady se uskutečňují i na českých školách a jsou s nimi pozitivní zkušenosti. Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze 8, např. prohlásil: „Od letošního roku tyto konzultace realizujeme a všichni účastníci si to chválí. Zavedl bych je plošně ve všech školách místo neefektivních třídních schůzek.“ "
Citována příručka „OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM“, která vznikla v rámci projektu Škola pro všechny II, který realizovalo o.s. AISIS za podpory NADACE OPEN SOCIETY FUND PRAHA, 2008