Jste zde
Francouzské jazykové kurzy prostřednictvím volnočasových aktivit
Když děti imigrantů přijedou do Francie, musejí se vyrovnat s výukou francouzštiny a hledat si své místo ve společnosti. Navíc, stejně jako u nás, povinně procházejí školním systémem. V oblasti Mulhouse pilotují program, který pomáhá školám integrovat imigranty a osvojovat si francouzštinu prostřednictvím volnočasových aktivit. Tyto činnosti také pomáhají navázat vztahy s učiteli a rodiči.
Při nástupu do školy jsou děti imigrantů zařazeny do běžných tříd (především podle znalostí), a také do „speciální třídy“, kde se učí francouzsky. Nicméně různá hodnocení odhalila, že některé děti mají i přesto problémy s francouzštinou i se zapojením do skupiny spolužáků. Centrum volného času proto vytvořilo program, ve kterém mají tyto děti a mladí lidé možnost vytvořit si odlišný vztah k výuce, znalostem a jazyku prostřednictvím mimoškolních aktivit. Pedagogický přístup těchto workshopů závisí na zapojení mladých lidí a rozvíjí jejich znalosti. Navíc zde děti mohou odhalit i své další dovednosti.
Cílem programu je tedy
- napomáhat úspěšné integraci dětí imigrantů do školy na základě jejich zvládnutí francouzštiny
- podporovat lepší přístup těchto dětí ke studiu pomocí zvyšování sebevědomí
- pomáhat mladým lidem najít si své místo ve společnosti a v novém prostředí
- představit těmto dětem kulturu a životní styl nové země a pomoci jim je pochopit
- pomoci jim znovuobjevit a ocenit bohatství jejich původní kultury a podporovat jejich schopnost srovnání
Jak to funguje?
První krok je najít tyto mladé lidi. To se děje prostřednictvím jednak interkulturní mediace organizované centrem volného času, jednak učitelů identifikujících děti s výukovými problémy. Druhý krok je zhodnotit úroveň francouzštiny. To se odehrává za souhlasu žáků i rodičů, přičemž se bere v úvahu také jejich zázemí a neakademické dovednosti. Poté, co jsou tyto oficiality u konce, je těmto dětem nabídnuta účast na různých workshopech.
Workshopy jsou
- zaměřené na různá řemesla, sporty a umělecká odvětví
- organizovány v mimoškolní době a o prázdninách
- organizovány v centrech volného času
- obsahově zaměřené a navrhované podle očekávání a koníčků jednotlivých mladých lidí
- určené pro děti imigrantů, které přicestovaly do Francie v posledních dvou letech, nezávisle na jejich právním statusu (sloučení rodiny, uprchlíci, pracovní migranti, nelegální migranti...)
Workshopy jsou pak kromě těchto aktivit zaměřené především na zvládnutí francouzštiny; výukové metody jsou závislé na přístupu jednotlivých dětí a pokroku jejich znalostí. Kromě workshopů mohou tito mladí lidé přicházet také na neformální setkávání, kde probírají různé školní problémy, konzultují domácí úkoly, probíranou látku apod.
Mohou probíhat paralelně až tři workshopy, přičemž autonomie jednotlivých účastníků je brána jako jedna z priorit. Dále je také vyžadováno partnerství s danou školou, protože získané dovednosti by měly být využívány i při školní práci. Projekt také vyžaduje určitý závazek od rodičů, kteří jsou informováni o projektu na různých setkáních.
Zhodnocení
Prostřednictvím zapojení do těchto aktivit mohou mladí lidé poznat sami sebe, své dovednosti a vytvořit si vztahy s ostatními mladými lidmi. Použité výukové metody je pozitivně a aktivně zapojují a umožňují jim lépe se učit (především francouzsky). Zároveň se při těchto aktivitách rozvíjí i vztahy mezi školou a rodiči.
Financováno Ministerstvem pro zdraví a sociální věci (Direction Départementale des Affaires Sanitaires et Sociales) a Národní agenturou pro sociální soudržnost a rovné příležitosti (Agence Nationale pour la Cohésion Sociale et l’Egalité des Chances).
Čerpáno a přeloženo z European Web Site on Integration dostupné na http://ec.europa.eu/ewsi/en/practice/details.cfm?ID_ITEMS=8774.