Jste zde
Kurz češtiny pro žáky s OMJ
ZŠ a MŠ Jaroslava Seiferta pravidelně organizuje pro svoje žáky s OMJ kurzy češtiny a odpolední doučování. Většinou si na tyto aktivity žádá prostředky z rozvojových programů MŠMT, někdy i vyjdou dotace z městské části (tzv. Projekty obcí na podporu integrace cizinců).
V současné době mají otevřený intenzivní kurz češtiny jako druhého jazyka pro devět žáků z celé školy a dva odpolední kroužky češtiny pro cizince pro žáky 1. a 2. stupně vedené češtinářkami školy. Do kroužků dochází i pokročilejší žáci, kteří intenzivní kurz nenavštěvují, ale přesto potřebují pomoc zejména s českým jazykem jako předmětem, např. s pravopisem, interpunkcí, skladbou apod.
Intenzivní kurz probíhá 12 hodin týdně ve dvou dnech v době běžného vyučování a chodí do něj žáci, kteří potřebují podpořit v češtině. Žáci jsou z obou stupňů, tzn., že se společně učí druháci a osmáci. Jsou na vybrané hodiny uvolňováni z běžné výuky. Vzhledem k tomu, že však žáci 2. třídy potřebují hlavně rozvíjet slovní zásobu potřebnou pro ostatní vyučované předměty, dochází do intenzivního kurzu jen na dvě hodiny týdně a jejich jazyková podpora je v souladu s tematickým plánem českého jazyka a prvouky.
Pro lektorku kurzu je velmi složité skloubit potřeby všech dětí. Musí si aktivity dobře promyslet, aby se každé dítě mohlo zapojit a rozvíjet. Nejen, že jsou děti různě staré, jsou také na různých úrovních znalosti češtiny. Samozřejmostí je skupinová práce, individuální úkoly na míru konkrétním žákům atd. Lektorka hodně využívá své zkušenosti s nízkoprahovými kurzy češtiny pro dospělé cizince. Pokud by se měli žáci učit jen češtinu jako druhý jazyk, bylo by to mnohem jednodušší. Postupovalo by se podle předem stanoveného plánu a rozvíjela by se mluvená i psaná čeština, tedy to, co žáci s OMJ hlavně potřebují. Problém ovšem je, že si žáci často do kurzu nosí úkoly, které nezvládají v normálních hodinách. Nebo se musí připravovat na testy, které píšou. Učitelé běžných předmětů totiž trvají na tom, že si musí zameškanou výuku doplnit.
Proto si lektorka rozdělila výuku na různě zaměřené části. První tři hodiny věnuje vždy rozvoji češtiny. Čerpá z učebnic pro cizince (dospělé i děti) a z materiálů z Inkluzivní školy.cz. Zbylé hodiny pak pracuje na úkolech, které děti řeší do běžných hodin. Po skupinkách nebo individuálně se pak věnují např. dějepisu, přírodovědě nebo klasické mluvnici či slohu.
Vzhledem k velkým rozdílům v úrovni znalosti češtiny budou žáci v druhém pololetí rozděleni na 3 skupiny (žáci 1. stupně, začátečníci a pokročilí), aby byl zajištěn patřičný přístup a dostatečný jazykový rozvoj. Žáci zapojení do projektu velmi oceňují možnost jazykové podpory. Učitelé rovněž využívají možnost, že lektorka s žáky individuálně pracuje na pracovních listech či testech z jednotlivých vyučovaných předmětů.
Na škole jsme natočili krátké video, podívejte se!