Jste zde
Tvorba textu s žáky s OMJ
8 osvědčených kroků
Zdroj: Margaret Early: ESL beginning literacy: a content-based approach, IN: TESL Canada journal 1990.
Autorka studie popsala metodu, kterou je možné dovést žáky s OMJ jakékoliv jazykové úrovně, včetně začátečníků, k vytvoření smysluplného textu. Metoda je založena na práci s klíčovými vizuály (KV), s jejichž pomocí jsou žáci, povzbuzováni řízenou diskusí a pečlivě promyšlenými otázkami, schopni nakonec sepsat kompaktní a relativně odborný text.
Postup je následující:
1.Na začátku hodiny je vždy vhodné zařadit evokaci. Učitel tím vytvoří prostředí/situaci, která předznamenává téma hodiny a stimuluje jazyk a myšlení. Vhodné je použít např. trojrozměrný model, experiment, video nebo klíčový vizuál (KV).
2.Žáci, včetně žáků s OMJ, se naučí klíčová slova potřebná pro popis vizuálů nebo modelů. Slova můžeme napsat na tabuli nebo přímo do klíčových vizuálů (pokud je např. vizuál na interaktivní tabuli, můžeme slovní zásobu snadno zapisovat přímo tam).
3.Učitel vyzve žáky, aby tvořili věty na základě vizuálu. Můžeme pracovat s celou třídou pomocí řízené diskuse (učitel musí volit otázky tak, aby rozuměli i žáci s OMJ), nebo můžeme rozdělit práci do menších skupin. Každopádně musí být skupinová práce dobře organizovaná, aby umožnila všem žákům zapojit se do diskuse. Učitel ověřuje, jestli jsou hlavní pojmy jasné všem a jestli dostatečně představil základní jazyk nutný k vyjádření pojmů (včetně větných spojení).
4.Žáci sami píšou věty na základě vizuálů. Můžeme použít dvě metody:
Metoda A: a. Žáci (individuálně nebo v malých skupinách) napíšou co nejvíc vět založených na KV. KV je všem dostupný na tabuli, navíc na toto téma proběhla diskuse, proto jsou všichni žáci schopní dát dohromady pár vět. Opravovat pravopis, syntax atd. není v této chvíli primární.
b. Každý žák (skupina) zvolí nejlepší větu. Tu přečte a učitel ji zapíše na tabuli. Tak to pokračuje, dokud všichni nepřijdou na řadu nebo dokud nezazní všechny důležité informace. Učitel zapisuje i věty, které mají stejný obsah - pokud je jejich forma jiná.
c. Učitel nabídne úvodní a závěrečnou větu k textu.
d. Za použití KV jako průvodce třída srovná věty do smysluplného textu. Přitom žáci vybírají vždy nejlepší větu z alternativ se stejným obsahem.
e. Žáci upravují věty na tabuli tak dlouho, dokud nevznikne uspokojivý text.Metoda B – není zásadně odlišná od metody A, ale je více řízena učitelem:
a. Po úvodní diskuzi (kroky 1-3) následuje společný zápis (fáze individuálního psaní vynecháme).
b. Učitel nabídne úvodní i závěrečnou větu textu.
c. Pozornost žáků směřuje vždy na konkrétní část klíčového vizuálu. Učitel se pomocí vhodně zvolených otázek ptá na příslušnou část. Žáci tvoří věty a učitel nebo spolužáci je v případě potřeby opravují.
d. Učitel systematicky zaznamenává na tabuli nejlepší odpovědi žáků.
e. Když jsou zaznamenány všechny pojmy a (pokud možno) i vztahy mezi nimi reprezentované na KV, třída společně text upravuje (přidáním či upravováním spojek, spojováním vět) dokud není dostatečně kompaktní.
5.Když je text na tabuli definitivní, žáci si jej přepíšou do sešitu.
6.Učitel nebo žáci čtou text. Volbou vhodných otázek směřuje učitel žáky k přemýšlení o jiných než významových rovinách textu (morfologie, fonetika, interpunkce, větná struktura...).
7.Následovat mohou procvičovací aktivity (otázky ANO/NE, uzavřené odpovědi).
8.Nakonec může učitel upevnit osvojené pojmy tím, že poskytne alternativní (i více formalizovaný) text, například z učebnice, knihy nebo časopisu.
Příklad použití této metody je dostupný na Příklad použití KV.