Jste zde
ZŠ Na Valech, Planá
Projekt Školní asistent
Projekt Školní asistent je založen na dobrovolné aktivní spolupráci žáků vyšších ročníků se žáky ročníků nižších. Tato spolupráce probíhá jak ve výuce, tak o přestávkách. Asistenti jsou vybíráni na základě přihlášek a následného konkurzu (za souhlasu rodičů).
Činnost školních asistentů je řízena konkrétními pedagogy, kteří také hledají možnosti využití této pomoci. Spolu tak tvoří menší realizační buňky projektu s vlastními vnitřními pravidly spolupráce na základě dohody, kdo, kdy a jakým způsobem bude pomáhat při řešení učebních a výchovných problémů. Ostatní pedagogové jsou o činnosti konkrétních asistentů informováni a podle možností se jim snaží vycházet vstříc.
Cílem projektu je nabídnout individuální účinnou pomoc dětem, které ji potřebují. Pomoc je zaměřena na integraci žáka do školního kolektivu a na získávání nezbytných dovedností při výuce. Cílem je nabídnout více motivačních podnětů a tím dosáhnout většího množství úspěchů. To vede ke zvýšení sebedůvěry a eliminuje zklamání z neúspěchu, které žáka demotivuje a za určitých podmínek může vést i k vyloučení z kolektivu.
Výsledkem by měla být snazší socializace do školního prostředí a dosažení kulturní úrovně požadované školou a společností. Škola však nadále respektuje odlišnosti dětí a tímto projektem diferencuje vzdělání tak, aby se přizpůsobovalo individuálním potřebám jednotlivých žáků a skupin.
Asistenční pomoc prospívá nejen žákům, kterým je určena, ale i samotní žáci asistenti získávají díky ní mnoho důležitých klíčových kompetencí. V tomto projektu si prohloubí především osobnostní a sociální dovednosti, např. jasnou komunikaci, kritické myšlení, řešení problémů či hodnocení své práce a práce druhých.
Naučí se sebekázni a odpovědnému jednání. Pochopí význam úsilí, nutnost osobního nasazení a kolektivní spolupráce. Snadněji přijmou sociální a kulturní odlišnosti a naučí se je respektovat. Zapojení učitelé mají možnost vytvářet podnětnější prostředí pro všechny žáky, efektivněji předávat učivo a snižovat rozdíly v jejich výkonech. Tím vytvářejí pozitivní klima ve třídě i v celé škole. Úspěšnější spolužáci se napodobováním činnosti asistentů učí aktivní pomoci a ta se stává přirozeným vzorcem chování. Žáci mohou svým spolužákům pomáhat při doučování či při zpracovávání domácích úkolů. Tím, že musí nějaký problém vysvětlit, zjišťují, že mu mnohdy sami nerozumí, a vede je to k hledání řešení. Tím si lépe učivo pamatují a snáze jej využívají.
Zdroj: OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM - MOŽNOSTI A PŘÍKLADY PRÁCE SE SOCIÁLNĚ A KULTURNĚ ZNEVÝHODNĚNÝMI DĚTMI (PILOTNÍ VERZE), AISIS, 2008