Jste zde
Dny v týdnu
Pracovní list s plánem lekce byl vytvořen pro žáky s různou úrovní znalosti češtiny (úkoly lze dle aktuální úrovně žáků upravovat). Vhodné využití k společné i samostatné práci. Věková skupina: 2. - 3. třída ZŠ (pro vyšší ročníky může plnit opakovací funkci).
Český jazyk: Společně s pracovním listem lze v hodinách českého jazyka využít pracovní listy Dny v týdnu – Český jazyk, zařazený na konci dokumentu. Jednotlivá jazyková cvičení jsou rozdělena do ročníků.
2. ročník – abeceda, slabiky, slovní druhy (podstatná jména, slovesa), rozkazovací, tázací a přací věty
3. ročník – mluvnické kategorie podstatných jmen, souvětí (větný vzorec), minulý a budoucí čas, pravopis i, í / y, ý, vyjmenovaná slova
Obsahový cíl:
• Žák chápe význam slov včera, dnes, zítra, třídí pojmy týkající se dnů v týdnu.
• Žák vyjmenuje dny v týdnu.
• Žák se orientuje v textu, vyhledá a zapíše informace.
• Žák umí vyplnit jednoduchý dotazník, odpovídá podle pravdy.
• Žák vyhledá v textu informace, spojuje obrázky s aktivitami, píše jména.
Jazykový cíl:
• Žák rozumí aktivitám, rozvíjí slovní zásobu.
• Žák dokáže jednoduše převyprávět text na základě informací v tabulce.
• Žák dokáže vyjmenovat a napsat dny v týdnu.
• Žák vytleská slabiky.
• Žák rozlišuje minulost, přítomnost, budoucnost – chápe časovou posloupnost.
• Žák vhodně shoduje přísudek byl, byla, bylo s podmětem.
• Žák používá 1. a 3. os. č. j. volnočasových aktivit.
• Žák tvoří záporné věty.
• Žák dokáže utvořit jednoduché věty na základě obrázků.
• Žák dokáže podle skutečnosti přiřadit činnost ke dni (vybírá z pomocných slovíček; pokročilejší – dokáže vymyslet novou činnost).
• Jednoduše popíše obrázek.
• Žák rozděluje slovesa do slovesných tříd dle češtiny pro cizince.
• Žák tvoří otázky.
Slovní zásoba:
dnes, včera, zítra, pondělí, úterý, středa, čtvrtek, pátek, sobota, neděle, víkend, hraju (tenis, fotbal), plavu v bazénu, chodím na (karate, balet), hraju na (klavír, flétnu, kytaru), maluju, čtu si, poslouchám hudbu, tancuju, uklízím, venčím (psa), pomáhám v obchodě, chodí do ZOO, jezdí na kole, bruslí, chodí do cirkusu, chodí na výlety, hraje si na hřišti, každé (pondělí), každou (středu), každý (pátek), dělat
Jazykové struktury:
v pondělí, v úterý, ve středu, ve čtvrtek… + 3. os. č. j. (hraje, chodí plavat, chodí do knihovny). První den je …, Po něm je/přichází …, Pak přijde …, Poslední den je …, Před ním je …, Adam hraje tenis v pondělí. Bára chodí do knihovny v pátek…, Předevčírem byl/a/o …, Včera byl/a/o …, Dnes je …, Zítra bude …, Pozítří bude …, Je/není to pravda. V pondělí chodím do školy. V sobotu nechodím do školy. To jsem já. Co děláš v pondělí?
v pondělí, v úterý, ve středu, ve čtvrtek… každé (pondělí), každou (středu), každý (pátek), o víkendu + 1. os. č. j.
Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.